100% zaangażowania pracownika za 0 zł

fotolia
Opieka medyczna, kino czy karnet sportowy na koszt firmy to już standard. Dziś aby skutecznie motywować pracowników do działania, pracodawca powinien przede wszystkim wcielić się w rolę mentora i poznać prawdziwe potrzeby członków swojego zespołu. Co prawda wymaga to od niego więcej zaangażowania i dobrze przemyślanego planu, ale jest bardzo opłacalne. Działania takie mogą bowiem nie tylko zachęcać do pracy czy wzmocnić lojalność względem przedsiębiorstwa, ale w dodatku nie muszą wcale wiązać się z nakładami finansowymi. Jak to możliwe?

Pranie i sprzątanie na koszt firmy, pomoc w zakupach, paczki-niespodzianki dla całej rodziny dodatkowy urlop wypoczynkowy, pokoje gier czy strefy relaksu, warsztaty z inspirującymi osobowościami i celebrytami – to tylko niektóre ze sposobów motywowania pracowników, jakie stosują największe amerykańskie korporacje. W takich ekstrawaganckich działaniach przodują giganci z branży IT tacy jak Google, Microsoft czy Apple i zapewne przeznaczają na nie rocznie dość spory budżet. To dobry kierunek, ale można robić to zupełnie inaczej i zdecydowanie taniej.



Aby zwiększyć wydajność pracowników, nie zawsze trzeba obdarowywać ich wyszukanymi czy finansowymi benefitami. Z badań bowiem jasno wynika, że wbrew temu, co sądzą przedsiębiorcy, to nie wysokość pensji, ale interesująca praca, uznanie w oczach innych czy stabilność i bezpieczeństwo zatrudnienia liczą się dla pracownika najbardziej. Dodatkowo motywują go również jasny podział zadań, sprawiedliwe zasady oceny pracy, przejrzyste zasady premiowania oraz przyjazna atmosfera i warunki pracy. Kwestie finansowe znajdują się przeważnie dopiero na czwartej lub piątej pozycji w hierarchii ważności. Co więc robić, aby właśnie w tych najistotniejszych obszarach zaprezentować swoją firmę z jak najlepszej strony? Oczywiście karnet na siłownię czy prywatna opieka medyczna nie zaszkodzą, jednak aby naprawdę zwiększyć lojalność i sympatię zatrudnionych, wystarczy wdrożyć kilka prostych zachowań, które nie generują praktycznie żadnych dodatkowych kosztów, a mogą zdziałać wiele.

W swojej firmie zacznij od wprowadzenia 10 prostych zasad i sam przekonaj się, jak sprawdzą się w praktyce:

1. Proś o opinię na temat pracownika osoby, które współpracują z nim na co dzień, a pozytywne komentarze przekaż mu osobiście. Nic nie cieszy bowiem tak, jak pochwała z pierwszej ręki. Negatywne uwagi przeanalizuj i przy innej okazji porozmawiaj o nich z pracownikiem – może wspólnie uda wam się wyciągnąć z nich wnioski i poprawić jakość jego działań.

2. Przypominaj pracownikom, jak ważna jest ich rola w wykonywanych zadaniach czy zleceniach. „Bez ciebie to by się nie udałoby...”, „Brawo – świetnie się spisałeś!”, „Nikt tak jak ty nie potrafi rozmawiać z klientem…” – tych kilka słów naprawdę może znaczyć więcej niż premia.

3. Pamiętaj o obchodzeniu urodzin czy imienin pracowników – drobny upominek, wspólnie odśpiewane sto lat czy złożone życzenia dobrze wpłyną na atmosferę w zespole. Jeśli możesz sobie na to pozwolić, nagrodź solenizanta wolnym dniem lub pozwól mu wyjść z pracy kilka godzin wcześniej.

4. „Proszę”, „Dziękuję”, „Przepraszam” – tylko tyle i aż tyle. Zwroty grzecznościowe to niezmiernie ważny element komunikacji z podwładnymi. Staraj się pamiętać o nich przy każdej okazji. Nawet jeśli załatwiasz coś z pracownikiem zdalnie – przez telefon, SMS lub maila – dziękuj mu za wykonanie zadania krótką wiadomością.

5. Nie zostawiaj pracownika samego z trudnym zadaniem. Kiedy widzisz, że opada z sił, zapytaj, jak możesz mu pomóc albo czy możesz coś dla niego zrobić. Często tego rodzaju wsparcie i okazanie zainteresowania wystarczy, aby przywrócić mu chęć do pracy.

6. Kiedy zespół zostaje długo po godzinach realizując jakiś projekt czy zlecenie, zafunduj mu późny obiad lub kolację. Taki gest to mały koszt dla firmy, a pracownicy poczują, że o nich dbasz.

7. Ile razy zdążyło ci się dostać zaproszenie na branżową konferencję, bankiet czy szkolenie, na które nie miałeś ochoty iść? Nie marnuj takich okazji i wysyłaj na takie wydarzenia pracowników, którzy na nich skorzystają, a zdobytą wiedzę czy nawiązane kontakty w przyszłości z pewnością wykorzystają przy kolejnych projektach.

8. Widzisz, że któryś z członków twojego zespołu jest mistrzem w danej dziedzinie? Zapytaj go, czy chciałby przeprowadzić prezentację dla reszty pracowników i zademonstrować, jak należy wykonywać poszczególne działania. Ty zyskasz szkolenie, on dumę z posiadanej wiedzy.

9.
Szykując rożnego rodzaju okolicznościowe imprezy i eventy podziel je wyraźnie na te, na które zapraszasz pracowników i ich bliskich oraz takie, w przypadku których będziesz stawiał na integrację samego zespołu. Zaplanuj je tak, aby okazji do obydwu rodzajów spotkań było mniej więcej po równo, tak aby z jednej strony docenić rodzinę zatrudnionych, ale z drugiej dać możliwość poznania się i zintegrowania w pozabiurowych warunkach samym pracownikom.

10. Wsłuchuj się w potrzeby swojego zespołu, również te niezwiązane bezpośrednio z pracą. Może marzą oni o stole do gry w piłkarzyki ustawionym w pracowniczej jadalni, nowym ekspresie do kawy lub osobnym pokoju, gdzie w ciszy będą mogli spędzić przerwę. Warto być otwartym na ich propozycje. Taki gest może sprawić im wiele radości i spowodować, że jeszcze przez długie miesiące będą opowiadać wszystkim swoim znajomym, w jak otwartej, przyjaznej i nowoczesnej firmie pracują.
Trwa ładowanie komentarzy...